Ansvarsbegränsningar
Byråns ansvar för skada som ni vållas till följd av fel eller försummelse är begränsat till 50 MSEK. Om arvodet för aktuellt uppdrag understiger 1 MSEK är ansvaret begränsat till 10 MSEK och om arvodet för aktuellt uppdrag understiger 250 000 kr är ansvaret begränsat till 3 MSEK.
Vårt ansvar gentemot er ska reduceras med alla belopp som kan utfås enligt någon försäkring som ni har tecknat eller som har tecknats för er eller enligt avtal eller skadeslöshetsförbindelse där ni är part eller förmånstagare, om inte det är oförenligt med ert avtal med en försäkringsgivare eller annan tredje part eller om era rättigheter gentemot en försäkringsgivare eller tredje part inskränks på grund av detta.
Byrån ansvarar inte för klients skadeståndsskyldighet gentemot tredje man på grund av tredje mans användning av dokument eller rådgivning från byrån.
Om byrån avbryter utförandet av ett uppdrag, eller relationen med klient, på grund av omständighet som beror på klient, eller på grund av skyldighet enligt lag eller Reglerna, ansvarar inte byrån för den skada som detta kan leda till.
Byrån ansvarar inte för skada som uppkommit till följd av omständigheter utanför vår kontroll som vi skäligen inte kunde ha räknat med vid tidpunkten för uppdragets antagande och vars följder vi inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
Byråns ansvarsbegränsningar enligt dessa allmänna villkor eller enligt separat avtal med klient gäller även för byråns anställda och tidigare anställda.
Byrån har för sin verksamhet anpassad ansvarsförsäkring.
Klagomål, tidsfrister och tvistelösning
Byråns verksamhet bygger på att dess klienter är nöjda med hur tjänsterna utförs och att byråns rådgivning uppfyller och helst överträffar klienternas förväntningar. Om klient skulle vara missnöjd eller ha klagomål på byrån ska byrån underrättas så snart som möjligt.
Om klient vill framställa krav mot byrån ska det göras snarast efter att de omständigheter som kravet grundats på blivit kända för klienten. Krav ska dock framställas senast inom tolv månader från det att klienten fått kännedom om nämnda omständigheter, och i vart fall senast inom tolv månader från det att byrån utställt sin sista faktura för uppdraget.
Tvist med anledning av byråns tjänster ska slutligt avgöras genom skiljedom enligt Skiljedomsregler för Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut. Skiljeförfarandets säte ska vara Stockholm och språket för förfarandet ska vara svenska.
Klient som är konsument kan under vissa förutsättningar vända sig till Sveriges Advokatsamfunds konsumenttvistnämnd för att få arvodestvister och andra ekonomiska krav mot byrån prövade. För vidare information, se www.advokatsamfundet.se/konsumenttvistnämnden.
Utan hinder av vad som föreskrivs i föregående stycke har byrån alltid rätt att väcka talan mot klient om förfallna fordringar vid Stockholms tingsrätt eller vidta annan åtgärd, såsom ansökan om betalningsföreläggande.